Fullgången vecka och kalas!

Ska på kalas idag, i farmors koloni till Bengt.
Kommer lite olika folk men de blir väl najs.
Dan ska förmodligen inte med då han mår
illa och är gnällig, så tråkigt att han alltid är dålig.

Annars, händer väl inget speciellt,
blir nog bara att vara där idag sen ta
det lugnt hemma, finns inte så mkt man
kan göra som gravid i dessa tider, hahaa..

Nu rundar jag av, ska strax in i duschen och så.
Ha en trevlig dag / kväll! Tuudels!



21 fullgångna veckor (Går in i v. 22 idag)


Barnet
Barnet växer och du känner dagligen
fosterrörelser som blir allt starkare.
Från huvud till stjärt är längden cirka 20 cm.
Vikten runt 420 gram.
Tarmarna har utvecklats så att näring kan tas
upp från mamman via moderkakan, men en del
passerar nu tarmsystemet fram till tjocktarmen.
Den första avföringen börjar på så vis bildas i
barnets tarm. Barnets lever och mjälte producerar
blodceller och nu bidrar också benmärgen med
tillverkningen. Barnet har både ögonbryn och ögonfransar.
Huvudhåret börjar växa ut.

Mamman
Livmodern tar allt mer utrymme i anspråk och
pressar undan den blivande mammans inre organ.
Kanske får du av och till halsbränna och sura uppstötningar.
Mjölkkörtlarna i brösten har mognat de senaste veckorna och
blodådrorna blir tydligare. En del kvinnor upptäcker att det
redan under graviditeten kan komma lite mjölk från brösten.
Det är den första mycket innehållsrika och feta mjölken som
kallas för råmjölk eller kolostrum.
Den är ur näringssynpunkt viktig för barnet när det ammas de
första gångerna, innan den riktiga mjölkproduktionen tagit fart.
De är helt normalt att brösten kan läcka lite mjölk redan nu.
Det har ingen betydelse för hur din amning och mjölkbildning
senare kommer att fungera.
Själva bröstvårtorna påverkas av graviditetens hormoner och
blir något större och mörkare.
Körtlarna på vårtgården blir också mer markanta där
de sticker upp lite ovanför ytan.


Nu har jag exakt 19 veckor kvar till bf,
Jag har gått 147 dagar av 280
och har idag 133 dagar kvar.
Vi längtar tills du kommer ut, vår lille Oliver ♥

Kommentarer
Postat av: Patricia

Jag jag längtar också! Vi ska ju ha samma dag och killar båda två =) ha det så trevligt på kalaset! Kram

2009-08-15 @ 14:31:47
URL: http://tricias.blogg.se/
Postat av: EMelie

Aweeee :) ses på onsdag gumman , vi har SÅÅÅÅ mycket att prata om ! saknar dig såå !!

2009-08-16 @ 18:29:13
Postat av: malin / UNGTvillingMamma/

svar: Nej inte vad jag vet^^Då borde jag vara i 4-6 månaden då..skrattar Åh då skulle jag nog märkt det på Magen iaf=) Sen har jag P-stav som ska hindra att jag blir gravid..:)Allt bra annars med mig/oss! Självdå?=)

Kram

2009-08-17 @ 19:36:48
URL: http://saramalintherese.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0