My baby boys ♥

Lördag idag, och med det tillkommer ny vecka för vår lille pojke ♥
Går in i v. 20 idag. Om exakt en vecka har jag gått halva tiden,
kan inte förstå var tiden tar vägen, den bara susar förbi med vinden!

Känner av lillbusen mer och mer, blir lika glad varje gång jag får
en buff av honom, eller när han sprattlar till, då kommer bara bilderna
tillbaka från när jag låg på britsen och tittade på honom på skärmen
under ultraljudet. Föreställer mig vad han gör för volter just denna gången.
Är så förälskad i min lilla plutt
Har aldrig förstått riktigt när folk säger att det blir en sådan kärlek av så
stark sort att man inte vet vart man ska bli av, och trots min lille pojke
ligger i magen så älskar jag honom så det gör ont!
Har aldrig förr kännt såhär.

Och som en kär person sa till mig, att världen utanför bara fortsätter precis
som ingenting, och det gör den, medans jag sitter här i min lilla bubbla och
vill bara skrika rakt ut att jag ska få en liten pojke så att folk förstår.

Dan är lika förälskad i lillen som jag är, for now, då vi inte vet vad vi
ska säga och vill inte bara kalla honom för "honom",
så kallar vi honom Oliver :)
Han förstår nog inte känslan på samma vis som jag
eftersom Dan inte bär på Oliver, utan jag gör det.
Så fantastisk känsla, att bära på sitt barn ♥
Han längtar tills han också kan få känna buffarna utanför magen :)

Mina älsklingar, mina baby boys ♥

Idag blir det som sagt en tripp till farmors koloni,
där bjuds det på fika och middag senare.
Anar att det blir lax, återstår att se :)
Smaskens ska det bli iaf.
Ska ta med en bild till henne på busfröt också :)

Dan ska iväg på födelsedags fest i helsingborg hos Martin,
så han ser jag inte något av idag, men han kommer i morgon,
så då blir det mys för hela slanten, min Dan ♥

Måste också skriva att jag har världens bästa familj,
jag vet att ni ställer upp och jag vet att jag är en pina
ibland med allt som tillhör, men jag vet att ni älskar mig
och jag älskar er, tro aldrig något annat! ♥

Känner mig lite kärleksfull idag,
så vill skriva till mina vänner som finns där att
jag älskar er också, i vått och torrt fast det kommer
perioder när det inte är så bra, men äkta vänner är starka
och klarar av att hålla ihop i stormen, love u ♥

Har börjat få munsår igen, förstår inte varför det kommer
titt som tätt nuförtiden, kanske hormonerna? Äsch, trist är det iaf!

Nu tänkte jag skriva in vad som hänt när man gått 19 fulla veckor, enyoj!



V. 20 (19+0)

Bebis
Längden är ungefär 18 cm från huvud till stjärt.
Vikten ca 260 gram.
Livet i livmodern är stillsamt men inte ljudlöst.
Mellan vecka 18-20 utvecklas barnets hörsel.
Det blir medveten om ljuden i dess omgivning.
Det hör blod som strömmar genom kärl och navelsträngen,
sin mammas hjärtslag och tarmbubbel.
Mammans röst når också in i barnets tidiga medvetande.
Det kan upfatta vissa höga ljud som tränger igenom livmoderväggen.
Tandanlagen är tydliga och från vecka 19 syns det att
barnets fingrar har fått naglar.

Mamma
Du blir fortare andfådd när du rör dig eller gymnastiserar och du
orkar troligen inte lika mycket som du brukar.
Det är naturligt eftersom du blir allt tyngre samtidigt som
din blodvolym ökar.
Hjärtat får jobba mer för att pumpa runt blodet.
Lyssna till din kropp och anpassa träningen så att den inte gör
ont eller ger dig obehagskänslor.
Att du håller kroppen i form är av stor betydelse,
inte bara för graviditeten i sig utan också för den kommande
förlossningen och småbarnsperioden.
Är du van att träna kan du med fördel fortsätta under hela graviditeten.
Är du ovan räcker regelbundna promenader långt.
Kanske tycker du om att simma?
Många kvinnor upplever att de har blivit lite rundare om höfterna.

Vistas du mycket i solen bör du skydda din hud lite extra.
Det är inte ovanligt med en viss typ av pigmentförändringar
som gör att du blir fläckvis solbränd.
Det kallas cloasma och är helt ofarligt,
men det kan ta några år innan fläckarna i huden försvinner helt.

Ledbanden som håller i livmodern får sträcka på sig allt mer.
Det kan göra ont både i jumskarna och i sidan, högre upp på magen.
Ta en paus då och då. Sätt sig med benen högt eller lägg dig
ner en stund för att lindra belastningen på ledband och ligament.
Det är dessutom bra för dig att gå ner i varv en stund mitt på dagen.
Du orkar bättre och din allt tyngre kropp mår bra av en stunds
avslappning och vila.

Det var allt för denna gången, ha en trevlig dag / kväll!
Toodels!

Kommentarer
Postat av: sara

Det är så roligt, läst min blogg? Har skrivit där lite grann , haha. Orkar inte skriva det en gång till. Nu har jag nyss tagit en härlig dusch, och ska strax traska till jobbet.Ha det så roligt hos farmor! Pussis

2009-08-01 @ 14:51:12
URL: http://saramarialouise.blogg.se/
Postat av: Jennica

Ja tiden går så fort & sen när han väl är ute går det ännu fortare & innan man ens hinner märka det så sitter han där & kladdar me sin första födelsedagstårta.

Att munsåren kommer oftare beror nog på att ditt immunförsvar e väldigt dåligt som gravid.

2009-08-01 @ 15:47:44
Postat av: malin / UNGTvillingMamma/

Vilken fin design gumman:)..Förstår du är lycklig med lilla Oliver i magen tror jag du kallade honom :)..hehe!.Tänkte bara skriva att jag har nu länkat till din blogg i min blogg=) Kika gärna om du vill:)kramar

2009-08-02 @ 10:42:23
URL: http://saramalintherese.webblogg.se/
Postat av: My J

S: javisst, vad behöver du för hjälp ?

2009-08-02 @ 17:42:21
URL: http://mitsukononame.blogg.se/
Postat av: Kitty

Du får ju inte kalla honom för oliver, det är ju mitt namn. Och jag föddes först!! Din elaking.. men är superlycklig för er skull :D

2009-08-08 @ 02:15:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0