Fredag kväll :)

Fredag idag, har jobbat nu i tre dagar, faktiskt roligt och
skönt att ha något att göra även om man såklart är trött
eftersom jag är van vid att sova så länge jag vill.
Och nu har jag gått upp så tidigt, men bra för då blir det
en vana tills jag börjar skolan igen :)

Idag har jag bara tagit det lugnt efter jobb, satt utanför
mig och pratade med Sara ett rätt bra tag, gick till sibylla och
hon bjussa på en mjukglass, var god men inte när strösslet
var slut ;P hihi..

Har ätit för ett tag sen, och diskat undan allt det sista.
Skönt faktiskt. I morgon var det ju meningen vi skulle åka
till charlottenlund i danmark, jag, pappa, Dan och hans pappa.
Men Dan var hos doktorn innan idag och har bihålsinflamation
(stavning?) så vi får skjuta upp det till en annan helg :)
Trist att han är sjuk men en positiv sak är iaf att vi kan sova ut
riktigt i morgon :P
Han är här nu och ligger i sängen och tittar på tv,
min snutte. MIN ÄLSKLING :D

Annars..
Magen har växt lite till, känns lite obekvämt på något vis.
Som en uppblåst ballong. Men så det ska vara ju :)
Nu går det verkligen inte att dölja. Skojj :)

Skulle egentligen till helsingborgsfestivalen igår med Sara,
men vi bägge var helt supersega så vi orkade inte,
plus jag skulle upp och jobba tidigt idag med och det kändes
inte så lönt att åka tåget dit, gå där i ett par timmar och sen åka hem igen.
Så vi bestämde oss för att traska ner till stan och lulla lite,
kolla i affärer och åt pizza på rhodos, smaskens :)
Fick låna 1,000:- av pappa, behövde verkligen handla ett par
mammajeans, fast är mer som denimstretch, supersköna och
faktiskt jättefina :) Köpte också två mammalinnen ett vitt och ett svart.
Samt en kofta på gina tricot. Behövde lite nytt.
Behöver jag säga att jag har väldens bästa pappa ?! :D <3

Nu ska jag skriva in lite om vad som hänt denna veckan
med bebis, skulle skrivit igår men orkade inte så gör det idag :)



Vecka 18 ( 17 fullgångna veckor )

Cirka 18 cm mellan huvud och fötter.
Vikten är mellan 90-120 gram. Könsorganen är utvecklade.
Kroppen är tunn. Armar och ben är spinkiga och det mesta av
skelettet består fortfarande av brosk som är mjukt och böjligt.
Barnet saknar nästan helt underhudsfett.
Ögonlock täcker ögonen och de kommer inte öppnas förrän i
vecka 26. Barnet upplever sin omgivning och kan reagera på det
som händer på utsidan av magen. Det kan rycka till vid plötsligt höga
ljud men lugnar sig oftast vid ett rytmiskt gungande.
Barnet har än sålänge stor rörelsefrihet inne i hinnsäcken.
Ibland blir det en knut på navelsträngen. Det är ovanligt men betyder
ingenting eftersom navelsträngen är spänstig och väldigt elastisk.
Barnet väger mer än moderkakan och nu syns det definitivt att du är gravid.

Hjärnans utveckling är intensiv under den andra trimestern.
Den skyddas av löst sammansatta skallben.
Dessa sluter sig så småningom men fontanellerna, de stora
mjuka ytorna mellan skallbenen, kan finnas kvar till dess att barnet är två år.

Magen växer och livmoderväggen tänjs ut allt mer.
Kanske känner du vid den här tiden de första rörelserna från ditt lilla barn?
Blir du förkyld kan det vara svårare att bli av med besvären än vad du är van vid.
Får du problem med nästäppa kan det hjälpa att använda nässpray med koksalt.
Använd vanliga näsdroppar med viss försiktighet.
Visserligen för de andningsvägarna fria för en stund,
men de irriterar också slemhinnan så att den snabbare blir svullen på nytt.

Ja det var lite om det..
Längtar tills jag känner bebis sprattla :D
Nu ska jag krypa upp till Dan och gosa.
Trevlig kväll.. Tooodels!

Kommentarer
Postat av: Linda

Hej gumman! Skoj att höra de växer och har sig =) Själv har jag inte behövt köpa några mamma kläder ännu, förvisso lagt de flesta jeans på hyllan men en del pasar ännu =) Skönt, har ju inte precis råd med kkäder nu haha. När ska du på RUL? Kramis

2009-07-25 @ 11:26:33
URL: http://liindatherese.blogg.se/
Postat av: Linda

Enligt FL är jag i 5e gravidites månaden och det är ju den de räknar på MVC. Dom räknar ju med 2 extraveckor. Så de stämmer om man räknar enligt deras vis. Därför sätter de vecka 40 som BF men de egentligen är vecka 38. Eller något sådant, men enligt kalendermånader är de 4. Beror på hur du räknar, jag följer min BMs iaf :)För om man ska tänka så som du skrev så är vårt foster bara 15 & 16 veckor gammalt och inte 17 & 18 som man säger i våra fall.

2009-07-26 @ 14:01:32
URL: http://liindatherese.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0