Torsdag = ny vecka fullgången :)

Jaou, varmt är det idag också, inget annat förväntat.
Sitter hemma i soffan då ingen kommit med något annat
roligt förslag. Ska strax hoppa in i duschen och svalka av mig.

Har inte gjort något idag, surfat runt på internett och var nere
och tog en cigg med Samantha innan hon skulle på jobb :)
Snacka lite och sådant..

Tänkte skriva lite om veckan jag har fullgått nu.
Så här kommer info i från min bok jag fick på mvc.
Går ifrån den, olika sidor är det lite ändringar men jag
komemr att gå ifrån denna. Så here i go .

Vecka 14 ( 14 fullgångna veckor, påbörjar v. 15 idag )

Cirka 8 - 8,5 cm. Det lilla barnet är inne i en intensiv tillväxtfas som
sträcker sig fram till vecka 22. Den blir allt starkare och dess rörelser
allt mer målmedvetna. Nu orkar barnet hålla upp sitt huvud en liten stund.
Dess hand kan gripa, om än lite fumligt och foten kan sparka.
Benen är längre än armarna och en del barn har hår på huvudet.
Fostervattnet nybildas hela tiden fram till fullgången tid.

Du är förhoppningsvis inte lika trött och illamåendet har troligen släppt helt.
Din livmoder når ungefär upp till tio centimeter under naveln.
Din kropp fortsätter att förändras. Magen blir allt större, du blir lättare andfådd
och din puls slår lite fortare än den annars brukar göra.
De flesta kvinnor upplever trots det att de börjar må riktigt bra nu när de vant
sig vid graviditeten och alla nya hormoner.

Du kanske har början till den mörka pigmentrand på magen som kallas
linea nigra? Även om du inte tidigare haft ett sug på viss mat så kan de
komma perioder när du får en stark längtan efter vissa saker.
Bli inte förvånad om du plötsligt bara måste äta till exempel en saltgurka,
lakrits eller bruna bönor fast du aldrig tidigare tyckt om just det!
Många kvinnor får en längtan efter mer eller mindre konstiga saker.
Du har säkert hört talas om kvinnor som fått längtan efter murbruk och inte
kunnat låta bli att gnaga på husknuten!
Troligen är det ett naturligt signalsystem som hade större betydelse förr i
tiden när vi inte åt en lika varierad och sammansatt kost.

Mja, har inte märkt att jag är speciellt sugen på något som jag bara måste ha.
Skulle i såfall vara fanta, sprite eller kolsyrat vatten med smak. Yummie !
Illamåendet sitter fortfarande kvar, men kommer alltid på kvällen,
det brukar väl vara vanligast på morgonen ?!
Jaja, spyr gör jag också, fast inte som vanlig spya om man säger så.
Jaja nog om det. Trött är jag väl kanske inte lika mycket som innan,
men vem blir inte trött i denna värme ?
Det är också en sak jag inte klarar, har alltid älskat sol och värme innan
men nu klarar jag verkligen inte av det. Usch ja. Tråkigt,
hade också velat få lite färg och sisådär. Kommer kanske när jag
trotsar och sätter mig i solen endå. Får väl se :)

Bra mår jag, förutom när jag mår illa då givetvis ;)
Finns väl vissa saker som inte är på topp men man kan ju inte ha allt.
Har märkt att mat jag älskat innan inte smakar lika gott längre.
Lite tråkigt faktiskt , hahah..
Kan faktiskt känna magen nu, det lilla som finns där :P
När jag står upp känner jag "bulan" och likaså när jag ligger ner.
Den är inte synlig men känner man så känns den mer än väl.
Skojjigt, upptäckte faktiskt det igårkväll, så magen växer och frodas :D
Suveränt. detta känns verkligen helt rätt och för varje dag som går blir
det bara roligare och roligare.
För den som är intresserad kan man klicka på den texten där det
står hur långt jag är gången, på sidan där bebisen flyter runt.
Där står också hur många dagar jag gått, hur många veckor jag gått.
Samt hur många veckor och dagar jag har kvar.
Det är nu sju veckor kvar tills jag gått hälften av tiden, kan inte fatta det.
Tiden springer iväg. Ska bli roligt när vårt lilla mirakel är ute :)

Är det någon som inte är intresserad så är det bara till att hoppa över detta
när jag skriver om graviditeten och bebisar. Skriver här för min egen skull.
Kommer vara roligt att gå tillbaka till sen och läsa vad jag kännt och tyckt,
samt hur jag mått och så :)

Nej nu blir det strax en dusch sen ska jag fråga pappa när vi ska äta.
Ska slå till med pizza idag, rhodos såklart. Gaaaaaaaaah , dregel ..
Haha , ha det så bra. Svingeling !

Kommentarer
Postat av: Kaerleksbarn på Familjeliv

Såg att du varit inne på min sida på Familjeliv.se och upptäckte en lustig grej. Jag har idag 98dagar kvar, du har gått 98dagar! Jag har idag 14veckor kvar, du har gått dina 14veckor! Jag har idag gått fulla 182dagar, medan du har 182dagar kvar! Jag har gått mina 26veckor och du har dina 26veckor kvar! Kunde bara inte låta bli att kommentera det :)

2009-07-02 @ 23:27:33
Postat av: Cecilia

Haha så roligt :) Skriv gärna till mig på familjeliv :D

2009-07-03 @ 09:47:20
URL: http://ceciliakatarina.blogg.se/
Postat av: Jennica

Du får ta en magbild oxå varje torsdag, behöver inte lägga upp den här men kan vara roligt att se hur magen växer från vecka till vecka.

2009-07-06 @ 21:31:06
URL: http://jennicapersson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0