Fullgångna veckor: 29 !

Skulle egentligen lagt in detta igår då jag bytar veckor
på lördagar, men glömmer alltid bort eller så orkar jag
helt enkelt inte. Kan inte fatta att jag gått in i v. 30 redan!
Tiden går såå fort nu men det ska bli så underbart när
vår lille prins är ute hos oss. Vi längtar så efter dig ♥

Man får ta infon med en nypa salt, då vår pojke
väger förmodligen mer än 1,5 nu, och kanske till
och med är längre än vad som står. Nåväl :)

Vecka 29

Vår pojke
37 cm och cirka 1,2 kg.
Barnet kissar och dricker 0,5 liter fostervatten
varje dag. Dess huvud är stort i förhållande till
resten av kroppen och det är fortfarande magert
utan underhudsfett. Än kan det fritt ändra läge
och slå kullerbyttor i mammas mage.
Det är vanligt att barnet vid den här tiden sparkar
mycket men en del barn är mer stillsamma än andra.
Om du är stressad eller upprörd reagerar barnet
troligen på de stresshormoner som frigörs och
cirkulerar över till barnet via moderkakan.
Prova att lugna barnet genom att ta några lugnande
andetag och slappna av. Prata lugnande,
stryk över magen och rör dig mjukt så kommer
de flesta barn till ro igen.
Precis som efter födseln.

Mamma
Det är högst individuellt hur stor mage du har.
Även om måttet på tillväxtkurvan ligger högt så
behöver ditt barn inte vara särskilt stort.
Det växande barnet blir allt mer utrymmeskrävande
och pressar dina inre organ åt sidan.
Livmodern trycker nedåt mot de stora blodkärlen.
En del kvinnor får synligare, mer markerade blodkärl
på benen och i ljumskarna.
Hos en del gravida uppstår åderbråck eller hemorrojder.
Riktigt stora åderbråck försvinner inte av sig själv.
Det går i så fall att operera men inte förrän det gått
några månader efter förlossningen.
Några blir bara mer svullna i benen och i fötterna
när vätska från de överbelastade blodkärlen tränger
ut i vävnaderna. Är det besvärligt kan det hjälpa
att sitta en stund med benen i högläge.
På Apoteket finns särskilda stödstrumpor att köpa.
De underlättar återflödet av blod från fötterna och uppåt.

Här kommer två bilder jag nyss tog,
har fått en massa bristningar.
Men det gör mig faktiskt ingenting.
Jag ser det som kärleksmärken från vår lille tiger där inne ♥

Bara 10 veckor kvar!
Vårt ♥   Vårt ♥


Kommentarer
Postat av: Linda

Tänkte på det du skrev att han väger mer än det står för den veckan, jag har märkt att du lägger in infon knepigt, du ska ju lägga in det som står unden vecka 30 när du går in i vecka 30 ? Mödravårdsbocken räknar så och på lördag kommer jag lägga in det du nyss lagt in för då går jag in i vecka 29 och ändå är du 2 veckor före, så inte konstigt inte vikten stämmer ju :P Kolla själv i MVC boken om vad som händer i v30, det står att bebis väger ca 1.5 kg :P.

2009-10-12 @ 08:47:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0