Vår pojke ♥

Har som synes inte skrivit nu på ett par dagar,
glömt av det helt och inte tänkt på det!

Idag har jag kört med trafikskolan, sist jag
körde med dem var i maj, helt sinnes.
Så ska ta tag i det ordentligt nu så att jag blir
klar innan lillfis kommer ut.

Var hos bm idag också, lyssnade på hjärtat
och mätte och satt och pratade lite :)
Fick också svar på massa frågor jag hade.
När jag mätte i v.20 låg sf på 24,
och idag i v.26 låg det på 26 :)
Och hjärtljuden i v.20 på 148
och idag låg dem på 142.
Så allt var bra och såg fint ut :)

Visade också min bild på mobilen som jag
fottat av bilden jag fick från rul, på snoppen.
Och hon tyckte det var en självklar bild och
kallade till och med på hon som gör ultraljud,
och bägge två sa att det är en pojke utan tvekan.
Så nu är vi hundra procent säkra :)

På tal om ultraljud så har jag bokat in tid
i Malmö för 3d :) Ska bli jätteskoj och jag ska
dit den 2 okt :) Mamma ska med och sen ska jag
och snuffis titta på den när jag kommit hem.
Ska bli mys att få se en närmare titt på vår lille pojke ♥
Som vi älskar dig!

Annars har det inte hänt så mkt idag, min kusin har
varit här en sväng och sen var jag och träffade Sara lite :)

I morgon ska jag gå hem till Samantha en sväng och
hälsa på, var ett tag sen jag träffade henne så vi ska
dricka lite te och prata lite strunt :)
Så vid 2-3 ska jag gå dit, eventuellt ta bussen,
får se hur ryggen är i morgon, just nu känns det som
den ska ta kål på mig :/

Glömde ju skriva info om vad som hänt i v. 25,
så här nedan kommer det :)

Vecka 26 (25+0)
Vår pojke
800 gram och 24 cm lång från huvud till stjärt.
Barnet har fullt funktionsdugliga händer och fingrarna
har naglar. Dygnsrytmen är mer tydlig.
Barnet har perioder så det är vaket och det sover på
mer bestämda tider. Skelettet fortsätter att hårdna.

Mamma
En del kvinnor kanske har lättare att få kramper
i vaderna? Kanske blir du ofta kissnödig?
Nu beror det på att livmoderns tyngd och barnet
trycker ner på urinblåsan.
Gravida kvinnor får lättare urinvägsinfektion
än när de inte väntar barn.
Tillhör du dem som har haft återkommande
urinvägsinfektioner bör du vara extra uppmärksam
på eventuella symptom som sveda och trängningar
när du kissar. Drick rikligt, gärna vatten med tranbär
eller citron i, för att förebygga nya besvär.
Runt vecka 25 går de flesta gravida kvinnor till
barnmorskan för en kontroll.
Nu börjar mätningen av livmoderns tillväxt.
Med ett måttband mäter barnmorskan måttet mellan
blygdbenet, symfysen och livmoderns övre kant,
fundus. Det så kallade SF-måttet ritas in på en
kurva. Normalvärdet ligger ungefär på 23 cm
plus eller minus några centimeter.
Det spelar inte så stor roll hur just ditt mått är.
Det viktiga är att måttet följer sin egen kurva
utan några dramatiska avvikelser uppåt eller nedåt.

Nu ska jag göra en kopp te sen krypa ner till sängs.
Godnatt :)

Älskar alla i min närhet som är värda att älska,
Dan & vår prins i magen får en egen rad


Kommentarer
Postat av: Linda

Oj, är det inte mkt SF -mått i den veckan ? Eller blev din kurva normal endå ?

2009-09-17 @ 14:40:57
URL: http://liindatherese.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0